Aby odchod pracovníka proběhl hladce, musí zaměstnavatelé přistoupit k výpovědi profesionálně a právně odpovídajícím způsobem. Zde je několik rad, jak postupovat, jakmile se váš důležitý zaměstnanec rozhodne odejít.
Zůstaňte v klidu
Nejdůležitější věc, kterou musíte udělat, je zůstat v klidu a zeptat se zaměstnance, proč plánuje odejít. Rozhodně ale není dobré toto vysvětlení vyžadovat nebo vystavit zaměstnance vysokému tlaku. Lze se naučit něco, co vám pomůže podniknout určitá protiopatření nebo najít jiný způsob, jak si tuto osobu udržet.
Ověřte si své právní závazky zaměstnavatele
Pokud se zaměstnanec rozhodne pro definitivní odchod z podniku, dalším vaším krokem by mělo být ujištění, že jste vyhověli veškerým zákonům vztahujícím se k ukončení pracovního poměru.
Proveďte výstupní pohovor
Uspořádání výstupního pohovoru, ať už tváří v tvář, prostřednictvím e-mailu či online dotazníkem, je více než jen způsob, jak nahlédnout do osobní zkušenosti zaměstnance s vaší společností. Pokud si promluvíte s odcházejícím zaměstnancem, můžete tím přinejmenším předejít zbytečným konfliktům a rozejít se tak v dobrém. Zde je několik otázek, na které se můžete během výstupního pohovoru zeptat:
Jaké jsou Vaše důvody pro odchod z firmy?
Co se Vám ve společnosti líbilo?
Jsou věci, které můžeme jako podnik dělat jinak?
Co se Vám líbilo na vaší práci, a co ne?
Jaký byl Váš vztah s nadřízeným?
Co mohl Váš nadřízený učinit jinak?
Splnily úkoly, které jste dostal, Vaše očekávání?
Najděte způsob, jak zaplnit vzniklou mezeru
Ať už plánujete nahradit odcházejícího zaměstnance přímo nebo změnit náplň práce někoho jiného, budete se každopádně potýkat se vzniklými mezerami, jež je třeba zacelit. Přijmutí prvního kandidáta, který projeví zájem, nemusí nicméně být tím nejšťastnějším řešením, i přes zpočátku pociťovaný přínos pro vaši společnost. Měli byste také vytvořit personální plán, díky kterému byste stejnému problému v budoucnu předešli. Tímto způsobem může být daná pozice snadno obsazena, a to ať už dočasně, nebo trvale.